neděle 27. srpna 2023

"VAŘENÍ A PEČENÍ OBČAS NENÍ TRÁPENÍ"

 Jablko - švestková bublanina ...

Je to tak, pokud nejsou vedra, postavím se ráda do kuchyně, občas není zbytí a to bylo hned v pondělí. Obě dcery se nahlásily, že se během týdne staví na krátkou návštěvu. Jak jedna tak druhá neurčila kdy a já měla v plánu zajít s kamarádkou na kafíčko. Jedna dcera "skoro" nic nejí, nikdy však nepohrdne kouskem koláče ke kafíčku, druhá by klidně snědla vše, ale je vždy po obědě z práce a dopředu si jej nikdy neodhlásí, bo mají třeba nečekanou poradu. Jó je to těžké, nejlepší návštěvníci jsou vnuci, ti se ohlásí předem a vezmou to z gruntu obědem a svačinou v závěru ☺ Těší nás jak jim chutná ... ☺
Pro tentokrát vše jistila bublanina, vzpoměla jsem si na naši babi při pohledu do ledničky, kde se krčila 4 menší jablíčka a 8 švestek, která nikdo nechtěl. Proč na babi, k těm 8 kusům švestek by řekla "osm, polib prdel kosům", jo naše babi byla taková lidová, ale moc hodná. K tomu všemu po revizi špajzu a lednici by dodala, "kdo je ze zbytků živ, to je velký div a pak ještě s chutí do toho a půl je hotovo"  Pustila jsem se do pečení bublaniny po svém. Základ je recept naší babi: 4 celá vejce, 3/4 hrnku cukru krupice a 1 1/2 dcl oleje - vše ušleháme. Jablíčka jsem si nastrouhala předem a promíchala se skořicí.V záloze byl 1dcl mléka se štamprličkou rumu, nedovedla jsem odhadnout co udělají s těstem - tuhost - řídkost, strouhaná jablíčka , nakonec jsem vlila vše jak rum, tak  mléko. Polohrubou mouku a hladkou dohromady 2 hrnky přesila do vznikajícího těsta, promíchala a přidala citrónovou kúru a prášek do pečiva rozmíchaný v troše předem odebrané mouky. Lehce zamíchala  a vlila na plech vyložený pečícím papírem. Nyní přišly na řadu rozčtvrcené švestky a pak už jen šup do vyhřáté trouby na 190° celsia.
Když jsme u toho dobrého a chutného jídla, taková grilovaná zelenina, k tomu pečivo a sklenka vína je také vynikající řešení pro letní pozdní oběd...
Začínám cuketou a lilkem - nakrájím na 1/2 cm plátky, rozložím a z obou stran osolím, opepřím a posypu tymiánem, než si připravím ostatní zeleninu - česnek, cibuli, papriky červenou a zelenou, rajčata obvykle soudková, nebo cherry, žampiony a můžeme začít s grilováním ...
Gril jsem v tom vedru nezapínala, dost dobře posloužila grilovací pánev mírně potřená olejem. Nebylo potřeba nic jiného kořenit,když se vše zlehka promíchalo chutě se prolnuly. Pokud jsem někoho z vás naladila na bublaninu, či grilovanou zeleninu, tak vám přeji spokojené strávníky a nám všem pohodové dny prožité ve zdraví. Dodám jen, že nám grilovaná zelenina zůstala i na večeři a s kouskem pro změnu chleba byla tečkou na závěr dne.






19 komentářů:

  1. Marti, dala bych si všechno. Babička byla určitě hodná a moudrá a pohostinná.

    OdpovědětVymazat
  2. Marti, bublaniny bych si dala hned dva kousky a pořádný hrnek kávy, osladilas mi nedělní podvečer, Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  3. Marti, já bych začala pečenou zeleninou a pokračovala kávičkou s bublaninou, sklenky vína by mohly být klidně dvě 😀 Pořekadlo osm, polib .... to také znám. Když u nás někdo řekl v jakékoliv souvislosti slovo osm, hned následovalo tohle rčení 😂😀😂

    OdpovědětVymazat
  4. Marti,hezky se to četlo.Vaření ani pečení není pro mě trápení,ale v těch vedrech jsem v kuchyni měla,jak v peci.Je na západ.
    Na sladké mám chuť pořád,ale v létě moc nepeču,doháním to zmrzlinou.Podobný salát z grilované zeleniny si dělám.
    Hlavně,že všem chutná.Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, já to mám ještě složitější, máme 0+2 a tak kuchyň nemá okno, pouze digestoř. Uvažujeme celkově o klimatizaci, ty vedra byly úmorné . ☻ ☺

      Vymazat
  5. Většinou peču na každý víkend něco, ale teď, co byla opravdu velká vedra venku, a v bytě jsme měli přes 27°C, tak manžel sám prohlásil, ať nic nepeču, že na sladké nemá chuť. Ale teď se ochladilo, tak zase péct začnu. Dříve jsem vařila a denně a "kotel". Měli jsme tři kluky a ti něco spořádali. Teď už toho vařím méně a pokud dělám omáčky, tak většinou je vařím na dva dny. Větší množství se dá lépe dochutit. Měj se moc hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, co jde strkám do mrazáku a pak už jen vytáhnu pro nás dva po kousku ke kávě. ☺ vařím také na dva dny i tři a mrazák vše jistí. ☺

      Vymazat
  6. Samé dobroty,také bych si dala...

    OdpovědětVymazat
  7. Marti zdravím, dala bych si všechno - zeleninu, bublaninu i vínko :o). Vnuci museli být nadšení, tolik dobrot... Holt u babičky chutná vždycky nejlíp ! Naše malá vnučka Anička je hubená jako koza a u nás sní k večeři klidně 5 rohlíků s paštikou a řekne na to - babi, Ty umíš tak vařit... Je s ní sranda. Pozdravuju, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, s dětma je zábava, náši vnuci jednou prohlásili, hele brácho, teplá večeře ☺ - byly párky. Jak teplá, jsou to jen párky, ale babi teplé ☺☺☺

      Vymazat
  8. Už nepeču jako dřív, ale peču. Ovšem v menším množství. Muž o to dříve až tak nestál, ale teď si rád vezme. Grilovanou zeleninu bych určitě neodmítla a platí to i o sklence vína.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, já bych se obešla, ale manžel ač tvrdí, že není na sladké, tak je ☺☺ ☺

      Vymazat
  9. Marti, máš to určitě dobré a na pohled "vzhledné" ☺. My doma moc nepečeme (tedy maso jo, ale myslím moučníky) a ve vaření přítel vydatně pomáhá. Ale musím Ti říct, že než zrušili ty minulé blogy, tak jsem si z Tvého starého blogu několik receptů zkopírovala. Jo, a u nás bývá i teplá večeře, v neděli jsme měli pstruhy s vařeným bramborem a tatarkou. Ovšem, bez vínka. 😉

    OdpovědětVymazat
  10. Mňam,mňam...hned bych zasedla ke kafíčku-jen kdyby mi jednou někdo upekl třeba bábovku.
    Přeji nádherný den Eva H.

    OdpovědětVymazat