čtvrtek 28. března 2024

" SVÁTKY JARA - VAŘENÍ A PEČENÍ NENÍ ŽÁDNÉ TRÁPENÍ "

V minulém příspěvku jsem psala o výletě do přírody a nadcházejícím Velikonočním svátkům, které stály za dveřmi, dnes už překročily u nás práh. Včera Škaredá středa, dnes Zelený čtvrtek - špenát, brambor a vajíčko, to byl náš dnešní oběd a k tomu bonus, návštěva nejmladšího vnuka. Tak trochu povídání o tom, proč je dnes špenát a taky o dalších zvycích, které se v naší rodině dodržují ...

Třeba pečení Velikonočního beránka, tak toho už pár let nepeču, ale dnes jsem udělala vyjímku a trochu "inovace" a byl na světě. Jak na inovaci, nebudu si tu hrát se slovíčkami a odbornými výrazy, zkrátka a dobře - zjednodušení beránka - vylej těsto na plech, osázej rozinkami namočenými v rumu. Použila jsem osvědčený recept od maminky - 4 vejce, 3/4 hrnku cukru, 1 vanilkový cukr, 1,5dcl oleje, špetka soli - šlehat. Po vyšlehání přidat prosátou mouku - 2 hrnky (dnes 1 polohrubé, druhý hladké - potřebovala jsem zpracovat zbytky mouky a pranic to neubralo na kráse a chuti),1prášek do pečiva, 1dcl mléka a rum co zbyl od namočených rozinek. Také jsem zjistila, že mám v zásobě menší půlku sáčku pudinku jahodového a kakaového, co s tím? Tak těsto rozdělit na tři nesourodé části, původní větší část na plech a do dvou zbývajících namíchat pudinkové prášky a přikrupnout rumu ať to není tak moc husté. No, ale na výrobu "rumových pralinek" jsem se opravdu nechystala 👵"rumová babi" nejsem ☺Vidličkou jsem dělala vlny na plechu ať se vše pěkně prolne, na řadu přišly rozinky, cik cak a možná nakonec budou i oči a čumáček.
 Na talířku malá uprava a ono jóóó! Ne nadarmo mě navrhl nejstarší vnuk Daniel název blogu Fukčarinka 👵babička co umí čarovat ...
Když se na fotografii zadíváte pozorně, tak musíte vidět ty rozinkové oči beránka i ten čumáček. Kdo z vás  beránka nevidí - pro něj je zde nápověda, - beránek keramický ☺ Dost inovace, nyní jde do tuhého, dalším vzpomínáním o dodržování tradic co se velikonoc týká v naší rodině je pečení Šoldry a to mě čeká
Šoldra, nebo- li "pecínek" byla oblíbenou tradicí v rodině mého muže, připravuje se dodnes na Těšínsku. Neměla jsem dlouho o takové tradici ani tušení. Po tomto zjištění jsem tuto tradici okamžitě převzala, hned pochopíte proč ...
Mňam, klobásky a uzené zapečené v kynutém těstě na slano - přímo "nebíčko v hubě", jak říkávala naše babi a bylo. Po několik roků jsem loudila recept na šoldru od manželovi maminky, vždy mě odbyla tím, že stejně přijedeme na svátky a tak nám ji  ráda upeče. Dnes vím, že si nás tak trochu maminka pojistila, že přijedeme, sama jsem ráda za každou, byť jen krátkou návštěvu potomků. Jednou to však nastat muselo a seběhlo se to velmi rychle, už nám maminka šoldru neupekla. Pár útržků jen tak mezi řečí - kynuté slané těsto, zadělávané namísto mlékem, uzeným vývarem, v tom "prý" je ta chuť. No budiž, něco vím a svého muže překvapím, řekla jsem si po odchodu maminky na obláček. Za pomocí "Kuchařky naší vesnice" co jsem si vzala na památku po mamince a strýčka google, dala jsem se do pátrání receptu na šoldru. Nic jsem v kuchařce nenašla, žádný tahák na papírku v což jsem tajně doufala, ale přece jen něco tam bylo.  Z kuchařky vypadla fotografie maminky, no vážně byla vložena v té kuchařce. Fotografii maminky jsem opřela na okraji kuchyňské linky se slovy, nyní na mě mami dávej pozor a pustila jsem se do díla. Nebudu vás napínat napoprvé se podařilo a tak jsem další léta připravovala pro rodinu šoldru dál, také zde došlo ke zjednodušení. Když jsem ty naše děti pozorovala jak si při ochutnávání šoldry provádí výměnu - jeden jen to těsto, druhý jen uzené, třetí ne ty zapečené klobásy řekla jsem si dost. Proč neupéct bochánek čistě z těsta a uzené s globásou servírovat zvlášť na talířku. Od jisté doby používám na šoldru recept od paní Jitky, který jsem našla na jejím blogu :https://blogyorga.blogspot.com/2020/08/univerzalni-recept-na-kynute-testo.html
Jen tam dám minimum cukru- polovinu polévkové lžíce - na vzejíti kvásku a místo mléka uzený vývar, sůl, olej dám místo 2 dcl tak 1,5 dcl a doplním do dvou deci rozpuštěným sádlem - pozor jak už paní Jitka zdůrazňuje na teplotu jak vývaru, tak tuku. Nejlepší je dát si všechny suroviny včetně vajec - žloutků i bílků na kuchyňskou linku při pokojové teplotě. Dál už postupuji jako s každým jiným kynutým těstem - po vykynutí vytvaruji bochánek. Dříve při vkládání jsem těsto rozdělila na dva díly, rozválela na silnější obdélník, vložila na plech vyložený pečícím papírem - položila  uzené maso a klobásy. Druhým plátem přikrýt, nechat ještě 20 minut kynout. Po 20 minutách potřít bílkem a dát do vyhřáté trouby na 170° C. Péct přibližně 30 - 40 minut - zkusím špejlí, upečené potírám ještě teplé rozpuštěným máslem. jak je uvedeno v univerzálním receptu je to z 1/2 kg mouky - dávám na půl - hladkou a polohrubou - mouku vždy proseji přes síto. Pokud se někdo z vás rozhodne upéct šoldru, určitě se povede, strýček google napoví, mě nezbývá nic jiného, než vám popřát pohodové Velikonoce





20 komentářů:

  1. Marti, líbí se mi tvá osvěta, určitě si všichni pochutnají. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, manžel určitě, dnes jsme byly na výletě a zeleném pivečku. No a zítra budu péct šoldru☺ ♥ ☺

      Vymazat
  2. I já na Velikonoce peču šoldry,moje maminka také pocházela ze Slezska,recept a vzpomínku mám na ni,hezké Velikonoce..🥚🐰🐤

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavé recepty. Šoldry neznám, ale ráda bych ochutnala. Já to mám letos jednoduché, protože manžel kvůli nemoci vše sladké odmítá a tak jsem beránka koupila, aby bylo něco ke kávě a dnes upeču bábovku pro hosty a tím to končí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, doufám, že se manžel postupně zotavuje. Beránka jsem pekla, jak byly děti malé. Na bábovce si určitě hosté pochutnají, bude jako beránková. ☺

      Vymazat
  4. Ó, tak tohle je pro mě novinka, vypadá to zajímavě!
    Já včera pekla prvně tvarohový mazanec, dnes se chystám na dva beránky, které si zítra tradičně-netradičně ozdobíme a ještě mám v plánu svíčkovou. Dneska vaří velikonoční trhy a zítra pan pizzař :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janinko, tady to vlastně bylo k nabídnutí hostům namísto obloženého chlebíčku. U vzdálených příbuzných měl šoldru každý člen rodiny, jejich děda byl známý tím, že si svoji šoldru šetřil a potají ukrajoval ostatním. ☺

      Vymazat
  5. Já peču ráda,ale to tvoje pečení neznám ani jedno.Zítra se s radostí pustím do beránka a mazance.
    Marti,hezké velikonoční svátky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, mazanec ten mít letos nebudeme, ale jidáše jsem pekla. Sice o něco dříve, ale byly. ☺

      Vymazat
  6. Marti, na šoldře je vidět, odkud kdo pochází. Je to naše krajové jídlo a kdo je ze Slezska, šoldru musí znát. U nás se to peklo za mých dvou babiček a dělala to i mamka, takže postup znám. Ten uzený vývar tomu přidá tu správnou chuť. Je fajn, že jsi to připomněla.
    My doma pečeme s přítelem a dnes udělal bezva chlebíčky. To se cení.
    Mějte prima Velikonoce, hlavně v klidu a ve zdraví prožité svátky. 🌸 🍀 🎶

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, my si dnes vyjeli do přírody a zítra budu péct šoldru. Jak to tak vidím, ani dcery, ani snachy v této tradici pokračovat nebudou, škoda. Až na ten písek ze Sahary a tím pádem zhoršené počasí budou u nás svátky určitě bez sněhu ☺

      Vymazat
  7. Zdravím, Marti. Šoldru neznám, ale podle ingrediencí tuším, že je to dobrota. Já včera pekla beránky a Králický a 4 mazance. Pěkný příběh o tradici pečení této dobroty u vás v rodině. Přeji krásné Velikonoce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, nám spíš dcera na ochutnání mazanec, nebo jinou sladkost (dietní, - dbá o zdravý jídelníček) přinese. Na oplátku si ochutná šoldru - taky dietní ☺

      Vymazat
  8. Šoldru neznám. Beránka už nepeču, ale mazanec ano. Určité zvyky dodržuji, ale tak nějak s mírou :-).
    Hezké Velikonoce Tobě a Tvým blízkým !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, Tobě také pohodové svátky. Takový mazanec na povrchu s mandlemi je dobrota.

      Vymazat
  9. Šoldru neznám, ale určitě by mně chutnala. Pěkné svátky, pá 🐤🐣

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To si piš Evičko, šoldra by chutnala a k tomu pivečko, nebo vínečko ☺

      Vymazat
  10. Tetkapernikarka
    Tak šoldru jsem nikdy nejedla, ani nedělala. Ale někde jsem to už slyšela, nebo četla. Mě samotné by to určitě chutnalo, rada vyzkouším😊 U nás to bylo dnes sladké pečení, beránek, mám formu i na zajíčka a slepičku, tak i ty a 2 mazance.
    Marti, díky za recept i pěkný článek a přeji Ti pěkné a pohodové Velikonoce 😊🍀🌞🐣 Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, dnes se mě povedla opravdu nadýchaně jak nikdy,ale to říkám každý rok ☺ Ta dnešní je extra nadýchaná z čerstvého droždí, vše pokojová teplota jak má být. ♥ Přeji pohodové dny. ☺

      Vymazat