středa 7. února 2024

"PABĚRKOVÁNÍ"

 Kolikrát jsem to slovíčko často slýchávala u naší babi, když okolo domku prarodičů procházely babiččiny vrstevnice s košem, nebo vozíčkem z pole. Úroda už byla dávno sklizena, ale přesto se tam ještě něco našlo (fotografie ze zdroje). Dávno je tomu, co jsem jako malá šla s kamarádkou paběrkovat do vinohradu.To krásně zbarvené listí a zapadající sluníčko si dovedu vybavit ještě dnes, zda jsme byly úspěšné, v paběrkování, to už  nevím...

Dnes je in paběrkovat formou samosběru, což značí - vydat se na pole po sklizni. Dokonce jsem se dočetla, že dnešní paběrkování je vlastně vzkříšení tradice, jinak vzato je vysvětleno pojmem šetření s jídlem. Pokud zadáte do vyhledávače googlu "paběrkovat"dočtete se více. Naše babi by prohlásila, že budete chytřejší což mohu v tomto případě i potvrdit. Zrovna nedávno jsem měla problém s technikou, viz. předešlý článek a strejda google poradil. Důkaz je dnešní nahraná fotografie kvetoucího kaktusu do PC.
"Paběrkovat"se  dá i jinak, třeba v archívu fotografií a současně nostalgicky vzpomínat  a to já dnes hodlám provést. V polovině listopadu loňského roku jsem pobývala v lázních Darkov a tak jsem mohla po operaci jak po stránce zdravotní, tak kulturní dávat tělo i duši do pohody. Musím  však přiznat, že toto vše bývalo občas přerušeno telefonáty od rodiny a víceméně načerpanou terapii zklidnění a zmírnění jsem posouvala rodině. Nelituji, nestěžuji si, jen konstatuji, ale nyní k té nostalgii. Mé oblíbené Beskydy byly na dohled, pohled z balkonu 18. 12. 2023 ...
V dálce hory, dole kolonáda. Karlovy Vary, či Luhačovice to nejsou, ale dobře v Darkově bylo.
Zpívání u klavíru, při sklence vína, poslech vyprávění pana Milana Bystroně - legendy karvinského dechového orchestru Májovák o životě v Hornických kolonií.
Nakonec si zanotoval si celý sál ...
Bylo veselo, písničky střídalo vyprávění a nechybělo ani pár trefných vtipů. Se směsí operetních melodií přijeli umělci z Národního divadla Ostrava. Jejich Adventní vystoupení jsem už nenavštívila, to už jsem si užívala doma společných chvil s rodinou.
Veselky - cimbalovou muziku a jejich vystoupení, to jsem si užila. Nevím zda půjde zde přehrát mé krátké video, ale i fotografie napoví, že se bavil každý. Dokonce "pantáta" jak jsme spolupacientovi přezdívali odhodil pantofle ☺
Video se mě nedaří přidat, tak aspoň fotografie
Tak snad se podaří nahrát, ale nevím, nedaří se, pro úspěch opět odhozené pantofle v plné kráse ...
Jako na tanečníka a zpěváka bylo na "pantátu" spolehnutí.
Počasí se střídalo jako na houpačce ...
Foceno z okna na chodbě 4.12. 2023 a následně v parku

Rozsvícení stromečku na kolonádě, vyzdobená recepce a chodby, to už připomínalo silně, že se čas vánoční blíží.
Vánoční písně a zábavné show Jiřího Erlebacha jsem už nestihla. V té době jsem si říkala ono známé - všude dobře, doma nejlépe ... ♥

Tak jsem si pěkně zaparběrkovala v archívu i ve vzpomínkách a vám všem přeji pohodové dny.





















8 komentářů:

  1. Martin užila sis lázně se vším všudy. Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fukčarinka - Maruško, zase bych si tam odskočila ☺

      Vymazat
  2. Marti, to bylo hezké vzpomínání. Důležité je, že se Ti tam líbilo. My jsme chodili také paběrkovat na pole klásky po žních, brambory po sklizni, něco se použilo doma, něco aby bylo na krmení pro zvířata a hlavně se to nezaoralo a sklidilo se vše... Měj krásné dny v pohodě a ve zdraví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, to samé bylo i u nás - něco nám na talíř, pokud to šlo a jinak králíkům a prasátku. ☺

      Vymazat
  3. Marti, já chodívala s babičkou paběrkovat na pole pravidelně. Přiznám se, že jsem se trochu styděla, ale babička byla hospodyně a prohlašovala, že by byl hřích to tam nechat. 😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, dnes by nám řekla vnoučata a je to nutné, ať to tam dodá poli živiny až se to rozloží ☻☺Ekologie

      Vymazat
  4. Marti, chodili jsme s babičkou sbírat klásky na sklizená pole a taky se v padesátých letech chodilo na trať sbírat popadané uhlí. Jo, fakt.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  5. Hezké vpomínání,ale hlavně že se ti v lázních líbilo a pomohly k uzdravení,měj se hezky..🍀

    OdpovědětVymazat