čtvrtek 8. února 2024

"Zázvorová vychytávka a něco více z kuchyně "

  Určitě u většině z vás už zázvor zdomácněl a to buď ve formě mletého, kandovaného, nebo celého kořene.

(První dvě fotografie jsou ze zdroje).Kdo chodí na můj blog delší dobu, tak si možná vzpomene, že už léta letoucí od podzimu do jara zázvor užíváme  a to jednu polévkovou lžíci denně. Zázvor jsem donedávna strouhala, ale před pár týdny jsem udělala razantní změnu, namísto strouhání, oloupaný zázvor nakrájím na plátky, ty pak na kratší nudličky. Med zaleji vymačkonou šťávou z citrónu a vložím nakrájený zázvor. V lednicče tato směs vydrží týden a možná i déle, u nás připravím raději menší množství.Takto připravený zázvor je chutnější,máte pocit, že koušete do jemných kousků jablka, trochu štipká - pálí, ale vše je příjemné.

Naložený vypadá takto, zázvoru je tam už méně, to je tím, že nabíráme "to husté", to nám moc chutná. Nedávno jsem připravovala salát ze syrové čevené řepy a šťávu z naloženého zázvoru do tohoto salátu přidala, mírně osolila, opepřila a smíchala se strouhaným jablíčkem - vitamínová bomba.
A když už jsem po dlouhé době v rubrice "Vaření a pečení, není žádné trápení", přidám pár osvědčených tipů - kořen zázvoru - čaj, to známe, ale použít kousek kořene do právě založeného vývaru a nechat společně táhnout, nebo do dýňové polévky, není marné. Do vývaru drůbežího i hovězího, ten se u nás vaří výjmečně, přidávám mimo zázvoru také paprikový lusk, je jedno zda červený, či zelený, ta světle zelená má jemnější chuť. Rajče, není nutno velikost, pokud nemám jedno větší, dám ze čtyř až pět menších, cibuly a česnek znáte, divoké koření také. ☺  Vzpomenu ještě suroviny, které používám do dýňové polévky - dýně máslová, zkoušela jsem i hokaidó, ale máslová vyhrála, kořenová zelenina, česnek, cibule,kousek zázvoru a do jisté doby i brambor, ale v současnosti brambory ne. Vše nakrájím na větší kousky, osmahnu na trošce oleje s máslem společně s bobkovým listem, novým kořením, pepřem a jalovcem - kuličky spočítám a před mixováním vyberu včetně bobkového listu, vše posypu tymiánem, mírně osolím, podleji trochou vody, zašplíchnu "sojovkou" a dám do trouby v přikrytém pekáči až má zelenina patřičnou měkkost, ne na kaši!!! To obstará mixér, u nás stále funguje Eta, co nám darovala teta ☺ - foto ze zdroje, poněvadž se mě nechce složitě naši Etu, vytahovat. 😠😁Eta, co nám darovala teta - nádstavec a mixér, jsem vyvdala v novém svazku manželském, no nevím, že bych byla mrška vypočítavá, né k tomu dvě děti 💕...
Eta, co nám nedarovala teta do prvního svazku a šlapala BEZ PORUCHY, až na to, že to byla pořádná skřín, další kus nábytku - pult vestavěný a všechny výše uvedené nádstavce k tomu. Aj škrabka na brambory tam byla, mlýnek na kávu, maso, krouhač, odšťavnovač, hnětač, šlehač a nevím co jsem zapomněla ... Ale odbíhám, my jsme u mixování dýňové směsi se zeleninou, nám z toho nakonec jednoho dne vznikla příloha k masu. Manžel mě včas zarazil, ochutnal a prohlásil jak to ještě víc zakápneš citónem a dáš na talíř k masu zrovna pečenému,bude to fajné a bylo. Později projevil přání trochu smetany a byla na světě omáčka ala divočina s přidáním trochu cukru, výborná k vařenému krůtímu, či kuřecímu z drůbkové polévky. Trochou té polévky můžete podlít i tu dýňovou směs - tam se nebát tymiánu. No a to je dnes vše z mého koutku kuchyně, hodně zeleniny a žádná jíška, nebo záklechtka (naše babi tak říkala - troše vody, či mléka s přidáním mouky), je méně kalorická než jíška. Foto nově vzniklé přílohy, či omáčky nemám, chuť a hlad je silnější, napravím se 😉, slibuji. Všem vám přeji pohodové dny prožité ve zdraví, možná i se zázvorem, a syrovým kysaným zelíčkem. Dnes jsme si přivezli to pravé "maďarské co nám připomíná TO NAŠE DOMA NAKLÁDANÉ - VITAMÍNŮM ZDAR







25 komentářů:

  1. Zajímavé. Maminka pekla vánoční cukroví nazvané zázvorky, ale to byl jediný druh cukroví, který mi zrovna moc nechutnal. Zázvorový čaj si občas dám, ale vyloženě ho mít nemusím právě kvůli té štiplavé chuti. Je dobrý, když se přijde z venku z mazu a tak tento čaj příjemně zahřeje. To je velké plus zázvoru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fukčarinka - zázvorky se pekly první, potřebovaly uležet. Mě chutnaly moc.

      Vymazat
  2. Opravuji ...z mrazu...prsty mě neposlouchají...achjo...Krásné dny Ti přeji.

    OdpovědětVymazat
  3. Marti, zrovna dneska jsem zázvor koupila, vařím z něj jen čaj s citrónem, ale kandovaný zázvor mi chutná moc. Podobnou směs z citronu a medu také dělám, ale místo zázvoru dávám na plátky nakrájený česnek. My budeme holky zdravé 😃😂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fukčarinka - Evi s tím česnekem to je dobrý tip. ☺

      Vymazat
  4. Že je zázvor zdravý to vím,ale osobně ho nesnesu.Pořád vzpomínám,když jsme šly s kamarádkama do restaurace a já si dala zázvorovou limonádu.Pálilo mě všechno od krku až do žaludku.
    Měla jsem nemocný dvanácterník a hodně věcem se vyhýbám.
    Hezký večer Marti

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fukcarinka - Jitko, občas se stane, že zázvor nesedne a ze zdravotních důvodů jej nemůžeme používat.♥

      Vymazat
  5. Marti, začala jsem si se zázvorem až tak pět let zpátky a tvoje psaní mi dodá nové pohledy na zázvor. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fukcarinka - Jiřinko, to jsem ráda, že jsem aspoň takto mohla zázvor přiblížit. Možná se něco bude hodit . ♥

      Vymazat
  6. Ahoj Marti i u nás se těší zázvor oblibě, nejraději mám čaj. Měj se hezky, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fukcarinka - Lenko, já už si čaj dělám sporadicky a když tak si černý čaj výluhem dochutím.♥

      Vymazat
  7. Se zázvorem mám já problém. Kdysi jsem si uvařila čaj, ale recept od kamarádky jsem pochopila špatně, takže to byla tedy pálivá síla. Takže teď byť jen jako přídavek v něčem, tak to hned cítím.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fukcarinka - Hanko, tak to se nedivím, to s tebou muselo zamávat .☺

      Vymazat
  8. Zázvor u nás nesmí nikdy chybět, nejčastěji děláme čaj s medem a citronem, ale často si ho ukrojím plátek a jen tak žvýkám. Nedám na něj dopustit! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fukčarinka - Janinko, tak jen tak to jsem ještě nezkoušela, no vyzkouším, co by ne ☺

      Vymazat
  9. U nás se také pekly zázvorky, dokonce mám na ně recept.
    Ze zázvoru dělám v zimním období čajík.
    Marti. měj hezké dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fukčarinka - Alenko, já jsem dokonce jednou ty vánoční zázvorky pekla, ale úspěch neměly. ☻ ☺

      Vymazat
  10. Já zázvor používám jen, když jsme nachlazení. nějak jsem si nezvykla používat ho v kuchyni. Máš dobré nápady. Tu sestavu ETA měla moje maminka a já jsem měla podobný se vším příslušenstvím ještě do nedávna. Ale po 30 letech došlo k únavě materiálu, ty mísy mi popraskaly. ještě asi pár let se daly koupit náhradní díly, ale to už neexistuje. Vidím, že máš i nádobu na výrobu zmrzliny. Nyní mám také ETA, ale už vyrobený v Číně. Když jsem se ptala na adrese v Blansku, zda lis na ovoce je opravdu lis a ne jen odšťavňovač, řekla mi paní, že se zeptá, ale že výroba už není u nich ale vše je přesunuto do Číny a v Blansku je jen kancelář. Když slyším pak v reklamě větu "ETA je naše", tak zuřím. Ano, ETA byla dobrá značka. V tom novém robotu se bojím hnětat těsto, protože nádoba je tak divně udělaná, že těsto musí protékat středem a ty umělohmotné hnětače nebudí vůbec důvěru. Takže Marti, važ si své prastaré ETY. Je to skvělý stroj.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fukčarinka - Maruško, máš pravdu s tou starou Etou, ty nové moc nevydrží. ☺

      Vymazat
  11. Zázvorky jsme u tety pekly na Vánoce, ty mi chutnají, ale já referuji spíš karí koření k vaření, zázvor mě jaksi také štípe. Vím, že je zdravý, ale jen tak lehce používám, v soupravě koření ho mám a občas přidávám do polévek na "špičku nože", jak se říká.☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fukčarinka - Ruženko, kari také používám, dokonce jej dávám troch do přílohy z dýně a zeleniny, nebo do dýňové polévky. Zázvor sušený na pečené maso a občas do kynutého těsta, ale to sporadicky. Kořen zázvoru jak už jsem psala a nyní jsem jej dala i do čočky k tymiánu. ☺

      Vymazat
  12. Marti, díky za tip. Já mám zázvor v košíku, vždycky si odkrojím. Tu bombu s medem jsem si také kdysi dělala. Med mám, tak se do toho pustím. Do dýňové polévky zázvor také dávám. No a ETA? Tak přesně ten mixér z obrázku mám a doposud používám. Sice jenom s nástavcem na mletí kávy ( melu i koření ). Stroj je asi 50 let starý, ale stále funguje na 100%.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fukcarinka - Helenko, ten nástavec na kávu mě nenapadlo využít na mletí kávy ☻, to je nápad. Ovšem mě naprd, manžel jej vyprovodil z domu. Mám takový dojem, že je daroval ☺

      Vymazat
  13. Fajný - užitečný článek. Zázvor má léčivé účinky a pomůže, to mohu potvrdit, byli jsme v prosinci oba nemocní a jako podpůrnou léčbu jsem zařadila zázvorový čaj s medem, se strouhaným zázvorem a pomohlo to. Když to člověk pije, aby se mu ulevilo, tak přece i nějaké to pálení v krku vydrží a není to tak hrozné. Když to pil i přítel a nebránil se tomu, to je důkaz, že "nekecám". ☺ ... Sláva starým Etám, to byly výrobky!! Nedávno chtěl přítel koupit robot, říkám, klidně ho kup, ale já do kuchyně nic nechci, zase další "krám". No a tak tu žijeme. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fukcarinka - Hanko, díky za pochvalu ♥ Zase další krám, zrovna tak to říkám i já a dám stop novému spotřebiči, který není potřeba.

      Vymazat