čtvrtek 4. dubna 2024

" PO SEDMNÁCTI LETECH

Napsat tento příspěvek jsem vlastně chtěla už před několika týdny, ale počkal až do dnešního dne. Ono známé - "kdo si počká, ten se dočká" zřejmě v tomto případě platí u mě dvojnásobně. O co vlastně jde? Před zhruba  sedmnácti léty mě lékaři zjistili laicky řečeno díru v kosti v oblasti kolene. S kolenem jsem měla dlouhodobé zdravotní problémy až vše vyústilo k operačnímu zákroku. Opět laicky vysvětlím, šlo o vložení kosti od dárce - alogenní transplantát. Po operaci bylo nutné pár měsíců operovanou nohu vůbec nezatěžovat, procvičovat pod odborným vedení fyziterapeutky což vyžadovalo delší opakovaný pobyt v nemocničím zařízení. Zdeptaná a vysílená jsem se díky trpělivosti fyzioterapeutky a své pevné vůle, dobrala k chůzi na podpažních berlích, stále bez došlapu na operovanou nohu. Z počátku rehabilitace byl k mému přesunu potřeba invalidní vozík.Věřte, že koordinace berlí a nohou při chůzi (operovaná pouze s náznakem došlapu) je pěkně tvrdým oříškem. Tehdy byla na pokoji pouze sprcha, WC společné na chodbě a tak tato chůze mě dala co proto, mnohdy doprovázená dohledem a radou právě procházejícího personálu. Jak já je občas nenáviděla, přitom jsem dobře věděla, že jejich kontrola a připomínky jsou pro mě velké plus. Vše se zdárně vyvíjelo a já dostala francouzské hole, povolení částečnou vahou došlápnout. Zde mohu klidně napsat, kdo nezažil, vůbec si nedovede představit kolik to bylo radostí. Návrat do práce nepřicházel vůbec v úvahu, invalidní důchod následoval a francouzské hole se staly moji součásti na delší dobu v řádu právě těch sedmnácti let. Z počátku jsem se s nimi nechtěla smířit, ukápla nějaká slzička, nastal konec výšlapů po Beskydech, skončila spousta jiných zálib. Zůstalo jen u občasných výletu do přírody, cvičení, jízdě na rotopedu. Spousta omezení, bylo potřeba pamatovat, že do bytu bez výtahu musím zdolat tři patra. Na doporučení lékaře u pravidelných kontrol používat stále fr. hole a šetřit kolenní klouby. Vzhledem k věku (53)vyhnout se tak co nejdéle další operaci, následovat bude až nutná výměna kolenního kloubu, nový nemá až tak dlouhé trvání, buďte ráda, že se vše zjistilo včas a že to není nic horšího. Horší přišlo za devět let a dost festovně změnilo pořadí žebříčku hodnot vyžití ve volném čase na přežití vůbec. Ne, nestěžuji si, jen se dobírám k dnešnímu tématu, po sedmnácti letech, konečně došlo i k výměně kolenních kloubů a já mohla po těch dlouhých letech, postupně odložit tak často proklínané fran. hole. No jo, jenže ono to nešlo jen tak, byly mou součástí a ono "naštěstí" nasněžilo. Sníh roztál a pak jen kousek od auta, hole v jedné ruce, po pár metrech jsem zjistila, že nějak nejde jít bez nich. Hlava měla stále zaregistrovanou chůzi s těmi potvorami. To chce klid, zvykneš si postupně a taky jo, doma to nebyl problém. Tak nejdříve po chodbě, pak k rotopedu, k autu, po schodech tam a zpět. Dnes autobusem MHD k lékaři, pak drogerie a opět cesta MHD bez těch dvou potvor, najednou jsem nevěděla co s rukama, já je měla volné. Dala jsem to, horší bylo, že manžel uviděl fr. hole v chodbě a tak chudák zůstal na telefonu a čekal, že budu volat. Nebylo potřeba, jen při odchodu z čekárny jsem automaticky u věšáku chtěla vzít tam odložené fr. hole pacienta, naštěstí mě včas zarazila barva, byly modré. Budu si muset zvykat co s rukama venku, když už nemusím na kratší vzdálenost ty potvory mít, manžel mě nabídl rámě při dnešní cestě na pozdní oběd do pizerie tam a zpět jsme se mohli držet po sedmnácti letech za ruce ☺Bomba to je, mít starosti co mám dělat venku s rukama a taky abych někomu nevzala omylem jeho fr.hole. Ještě to tak, abych byla za zlodějku, už tak tu máme plno jiných výkuků, co okrádají stařenky a stařečky, ale to už je z jiného soudku. Vám, kteří jste dočetli až sem, přeji pohodové dny prožité ve zdraví



29 komentářů:

  1. Dobrý večer přeji a posílám ohromnou gratulaci k Vašemu úspěchu. Chtělo by se napsat "jak málo stačí ke štěstí", ale nevědět co s rukama není vůbec málo!!!! A co všechno se za tím skrývá úsilí, trápení i bolesti..........A Vy jste to dokázala! Tak pevné zdraví a hodně radosti!!! Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Paní Evo, od jisté doby pro mě přání zdraví hodně znamená, Moc děkuji ♥

      Vymazat
  2. Marti,to jsi si tedy užila.Neumím si to ani představit,mít takové trápení s chůzí.Jsem zvyklá pořád poletovat.Po tolika letech je to pro tebe velká změna a já ti k tomu úspěchu moc gratuluji.Všechno vyžaduje velké úsilí a nepoddávat se a to každý nedokáže.Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, také jsem byla zvyklá být stále v phybu a najednou STOP. Na všechno si člověk zvykne, ale je potřeba se poprat. ♥

      Vymazat
  3. Marti, jsi hrdinka. Jak sis musela zvyknout na fr. hole, tak si pomalu zvykneš i bez nich. A znám moc dobře ten slastný pocit, když se člověk postaví na vlastní nohy a učí se znova chodit. Díky terapeutovi a rehabilitaci je to snadnější. Moc ti přeji , aby se ti podařilo nikomu fr. hole neuzmout. Pro začátek, když nevíš, co s rukama, zkus trekové hole. Pak ti začnou překážet a bude vyhráno. Hezký den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, na delší chůzi - výletování ještě budou hole potřeba ☺

      Vymazat
  4. Marti, to uzdravení Ti moc přeji a že už můžeš začít chodit bez fr. holí je super. Přeji ti nadále ať se vše dobře zahojí a můžeš si ještě užívat volné chůze bez gólu, třeba s foťákem v ruce. Krásné dny přeji a hlavně zdraví!!!!!

    OdpovědětVymazat
  5. 17 roků to je tedy dlouhá doba. Ale hlavní je, že jsi to nevzdala. Ne každý to umí. A že Ti ty proklínané hole stále jako by v ruce chybí, se nedivím, ale jak píšeš, zvykáš si. Určitě zlodějka francouzských holí z Tebe nebude :-.). Tak ať je teď vše už jen a jen dobré.
    Měj pěkné jarní dny !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  6. Marti, sedmnáct let trápení, to je opravdu děsně dlouhá doba. Smekám před tebou, ne každý by to takhle zvládl a ty jsi to zvládla skvěle, samozřejmě, že to vůbec jednoduché nebylo. Moc ti přeji krásné procházky s manželem. Pobavilo mě, že nevíš, co s rukama. Neboj, až se pořádně rozchodíš, při cestě z nákupu ti bude ještě jedna chybět. Přeji pěkný víkend a moc zdravím, pá 😉😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evičko, mini nákupy nosím v batůžku, na velké chodí manžel a většinou vyveze nákupní vozík výtahem až k bytovým dveřím. ☺

      Vymazat
  7. Marti, to jsi hodně statečná a velká bojovnice. Pořád tě obdivuji, jak denně jezdíš na rotopedu. Chce to disciplínu. Ale vyplatilo se. Hodně zdraví. A při pohledu na fr. hole si jen posteskni. Jo, také jsem takové mívala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mirijam máš pravdu, na disciplínu a řád jsem trvala i ve výchově dětí jak svých, tak v MŠ. Je to velmi důležité v rozvoji a pak v běžném životě rovněž. ☺

      Vymazat
  8. Marti,jsi statečná bojovnice.Těch 17 let trápení ti nezávidím a přeji už jen samé dobré zážitky.Máš štěstí,že nejsi sama,máš manžela,tak držím palce.U mne by to bylo horší,jsem sama,děti daleko,nevím jak bych to zvládala.Opatruj se...🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evičko, ono mě nic jiného nezbylo, pokud jsem nechtěla být přítěží rodiny. Pomohlo mě hodně přihlášení do klubu STP - Svaz tělesně postižených, kde jsem byla aktivní dá se říct od začátku a 13 let jsem jej vedla. ♥

      Vymazat
  9. Marti, jsi borec a nevzdávej to - od teď už jen Host do domu, hůl do ruky. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko "borec" zdraví Tebe ☺"BORCE Č. 1"♥ Naše společné heslo - "MY SE NEVZDÁME"☺ ♥ ☺

      Vymazat
  10. Marti, konečně jsi se zbavila pomůcek a zvládáš vše sama. Zvládla jsi všechno na jedničku s hvězdičkou.
    Pobavilo mně, když jsi chtěla sebrat hole jinému pacientovi. 😀 Prostě síla zvyku.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, jak píši výše, na delší výlety mě budou ještě nějaký čas hole jistit. Hlavní je nevzdávat se a bojovat. ♥

      Vymazat
  11. Marti, gratuluji k takovému pokroku! Chápu, že hole byly na dlouhou dobu tvé nucené přítelkyně, ale kdo by o takové kamarády stál a ještě je chtěl odloudit jiným pacientům! :D

    OdpovědětVymazat
  12. Marti jsem pro tebe moc rada ze po tak dlouhe dobe uz hole nepotrebujes .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eliško, zdravím a moc děkuji. Vše závisí na délce chůze, přece jen ta páteř dostala zabrat. Ta jedna noha byla dost dlouho v ohybu a tím pádem kratší - nešla v koleně narovnat a nyní po operaci sice je narovnaná, ale i přes cvičení a jízdě na rotopedu je to při delší chůzi bez holí na páteři znát - pobolívá. Ovšem, to jsou malé věci ☺ ♥ ☺

      Vymazat
  13. Marti, to je určitě jeden z nejlepších článků u Tebe na blogu, 17 let je dlouhá doba a trpělivost přináší růže, což je nyní pro Tebe z toho pocitu celá kytice. 🍀
    Ať se daří dále ve zdraví! 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, děkuji za přání zdraví, toho si nyní vážím MOC ☺ ♥ ☺

      Vymazat
  14. Páni! Moc Tě obdivuji. A tak hezky jsi to napsala... Přeji moc šťastných kroků!
    Zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
  15. Maruško, děkuji, byla jsi několik dnů ve SPAMU☺

    OdpovědětVymazat
  16. Martí, 17 let, to je tedy výkon. A nakonec odměna! Celou dobu Ti byl manžel oporou, a dnes se s ním můžeš vodit za ruku jak mladá zamilovaná, to je krásné!

    OdpovědětVymazat