neděle 31. března 2024

" ŠOLDRA SE I LETOS POVEDLA"

Dnešní nedělní dopoledne jsem si vyhradila k upečení velikonoční šoldry, ta u nás nechybí žádný rok. Tuto tradici známou v Těšínské oblasti také pod názvem pecínek a návod na upečení najdete zde:     https://fukcarinka.blogspot.com/2024/03/svatky-jara-vareni-peceni-neni-zadne.html                                    Dnes mě těsto málem přišlo naproti, tak dobře vykynulo
Po upečení a vychladnutí té naší "obr" šoldry(z1kg mouky- 3/4 hladké, zbytek polohrubé) jsme ochutnali k odpolední kávě. Jen tak bez klobásy a uzeného masa podáváného zvlášť na talířku.
Heboučké kynuté těsto na slano, zadělávané uzeným vývarem se rozplývalo na jazyku ...
Uvidím zítra, zda bude našim dětem a vnukům chutnat, budou i kuřecí řízky, bramborový salát, něco sladkého ke kafíčku. No, jo, opakuje se to, co vždy babička říkala, když jsme jí vytýkali, že toho všeho je kupa jak chalupa ☺. Nechte být, mám radost jak vám chutná byla její slova a jsou pravdivé. Mějte pohodové dny prožité ve zdraví






22 komentářů:

  1. Mít, Marti, potrubní poštu, požádám o vzorek! Jsi báječná a dodržuješ zvyklosti. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  2. Tetkapernikarka
    Paráda, Marti👍 Jsi vzorně připravená. Zítra bude u nás stejné menu, jen bez šoldry 😄 Ale moc mě zajímá ta chuť , tak musím taky někdy vyzkoušet . Přeji příjemné velikonoční pondělí😊🍀🌞 Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, můj muž Šoldru zbožňuje a tak musí být, jinak by to ani nešlo ☺

      Vymazat
  3. Toto slané pečivo neznám a jistě dobře chutná. Užij si hezký den.

    OdpovědětVymazat
  4. Když se pečení povede, kuchařka má hned skvělou náladu. A strážníci pak také. Užij si smigrust.

    OdpovědětVymazat
  5. Je dobře zvyklosti udržovat. Šoldru neznám, ale nepochybuji, že by mi chutnala.
    Pohodové Velikonoční pondělí !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  6. Marti, ač nejsme rodačky z tohoto kraje, přijaly jsme místní tradice. Nedávno jsem listovala ve Slezské kuchařce a ejhle, šoldra tam byla! Tady, na Frýdecku jsou oblíbené spíš "klobásníky", t.j. klobása k zapékání v jakémkoliv těstě ( já dělám ve slaném kynutém). Ale příští rok šoldru určitě vyzkouším. Pokojný zbytek svátků, letos v oparu saharského prachu...Tady je to síla. Hela-B.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, tuším tak nějak a předpovědi odborníků se k tomu přiklání, že budeme mít s výkyvy počasí co do činění. Písek, sněhové vločky a mrazíky, pak lup a horko ☻ ☺Nevím jak Tobě, ale mě je v tomto regionu jak by řekla vnoučata SUPER ☺ ♥ ☺

      Vymazat
  7. Marti, šoldru znám od dětství, jak by ne, když jsem z tohoto kraje. ☺ Tobě se šoldra velice povedla a těsto kynulo a kynulo. Kvalitní droždí, jak vidět. ☺ Chtěla jsem se zeptat, jestli to toho nezapékáš uzené maso, ale pak jsi to vysvětlila. Ono je to vlastně pak stejné a možná méně pracný způsob. ☺
    Díky za rychlé představení Tvé šoldry a přeji šmigrust jak se patří! 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, šmigrust se vydařil, musím být zdravá jak rybička ☺

      Vymazat
  8. Vypadá báječně! Já jdu teď na kynutý knedlík, poslední dobou se s kynutým těstem kamarádíme :D.

    OdpovědětVymazat
  9. Marti, ráda bych ochutnala, určitě je to skvělé. Kynuté těsto naslano mám ráda, ale sama ho nepeču. Měj se hezky, pá 😉

    OdpovědětVymazat
  10. Marti, v souvislosti se šoldrou jsem si na tebe vzpomněla v úterý večer, kdy jsme cestovali autem ze srazu se spolužáky a poslouchali Country rádio. A tam na ní byl recept. Hned jsem manželovi hlásila, že jí pravidelně pečeš.
    Kdysi před lety jsem si takhle poslechla na témže rádiu recept na tvarohový mazanec (vánočku), vyzkoušela a od té doby peču.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tvarohový mazanec bych chtěla vyzkoušet, tuším, že vánočku pekla Natty. Ta už se na nás dívá z obláčku. ♥

      Vymazat
  11. Šoldru vůbec neznám, ale rozhodně láká k ochutnání. Přeji krásné, jarní dny :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Šárko za návštěvu, Šoldru doporučuji. Je výborná i zakousnutí k vínečku máznutá pomazánkou☺

      Vymazat