úterý 16. července 2024

" CUKETOVÁNÍ "

 Než začnou ty obvyklé zahradnické dotazy přátel zahradníků: "nechceš cuketu" zakoupila jsem si malé štíhlé šťavnaté cuketky, ty mám nejraději v obchodě .☺ Co dřív z nich připravit, směs na těstoviny, nebo rovnou nákyp na plech?

Zvítězil nákyp, ten je rychlý a budu mít čas na dočtení předposledního dílu Cliftonovi kroniky ☺. Tak honem si připravit suroviny. Cuketky, sůl, vejce, česnek, cibuli, olej, trochu strouhanky, mouky, prášku do pečiva a zbytek dětské krupice, ta už se sama hlásila o její zpracování. Tymián, grilovací koření, pepř, ale než na toto přišla řada, bylo potřeba nastrouhat cuketu. Pěkně na slzičky, posolit, aby pustila vodu, nechat půl hodinky odležet. Mezitím oloupat česnek, cibuli a tu na struhadle také postrouhat na jemno, pak už jen vymačkat vodu z povolených cuket, přidat do mísy lisovaný česnek, rozšlehaná vejce s olejem, koření a zahustit zbytkem krupice, strouhankou a doladit na patřičnou hmotu moukou. Trouba na 190°C se už vyhřála, tak jen vše urovnat na menší plech vystlaný pečícím papírem - zapékala jsem 40 minut, vyzkoušela na špejli a když se nelepilo těsto, byl nákyp upečený. Jen se po nákypu zaprášilo, poslední dva kousky co jsou na fotografii jsme vyzkoušeli na studeno a uznali, že to nemá chybu ☺Příště bude cuketa s těstovinama ... VELKÁ OMLUVA, ZAPOMNĚLA JSEM NAPSAT DO SUROVIN NA PŘÍPRAVU CUKETOVÉHO NÁKYPU - SÝR JAKÝ MÁME DOMA. U nás to byla NIVA - postrouhat a vmíchat do směsi. ☺☺☺ K tomu dobré víno, nebo pivo👍Všem přeji dobrou chuť.
To ji opět oloupu, škrabkou na zeleninu nařežu na proužky, posolím a nechám pustit vodu. Oloupanou cibuli a čenek pokrájím na tenké plátky, orestuji, přidám na plátky nastrouhané cuketky, které nejdříve vymačkáním zbavím vody. Orestuji, přidám kari koření, pepř a mírně podusím.Na uvařené těstoviny položím kopeček podušených cuket a lžíci bílého jogurtu. Je to neskonalá dobrota.

Na čem si ještě pochutnáme jsou grilované plátky cuket nakrájené na hrubší plátky, nejdříve opět posolíme a po zhruba půl hodince otřeme do papírové utěrky, grilujeme, nebo opečeme na pánvi mírně potřené olejem. Podáváme s libovolně ochuceným jogurtovým dipem a pečivem.

V minulém příspěvku jsem vzpomínala Levanduli, dnes jsem měla možnost ochutnat levandulovou limonádu. Ochutnala a už více nemusím, nedovedu si představit levandulový cukr a tím si osladit kávu, či jiné dobroty. Každý jsme jimý, jak to máte s levandulí vy. Já v aromalampě ano, v květináči, či na balkóně rovněž, dokonce jsem ji měla ve velkém květináči na parapetě. To se to spalo, ale limonádu už nee ☺

Všem vám přeji pohodové dny, prožité ve zdraví





15 komentářů:

  1. Také jsem dělala cuketu na všechny možné způsoby. Cuketu jsme mívali na zahradě, ale pak se najednou manžel zařekl, že už ji nechce ani vidět. Tak že už ji domů nechci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, my máme cuketu v oblibě. Zapomněla jsem uvést do receptu sýr - postrouhat jakýkoliv co je doma ☺Už jsem to napravila.☺

      Vymazat
  2. Cuketu máme moc rádi,dokonce i manžel už přišel na to,že se maso nedá jíst pořád/dna/.Dělám z ní všechno možný,ale tvé recepty jsou zase trochu jiné a tak díky.Marti,hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, je tam možno nastrouhat i sýr, já dala nivu ☺

      Vymazat
  3. Není limonáda, jako limonáda. Nejlepší je ta vlastní, neošizená. Také jsme si ji dávaly s kamarádkami na levandulovém poli k tomu pidi zákusky, o ceně nemluvím, no žádný očekávaný dojem, ale byly jsme zvědavé. Tam jde spíš o zážitek a ten výhled na hory! Tvoje cuketové recepty určitě vyzkouším. Měj se pěkně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, víš já se přiznám, ta limonáda mě moc nechutnala, ona mě zprvu až moc páchla. Jinak mě vůně levandule nevadí, ale v jídle a pití nee. Dobře tak, určitě bych si ani nedala po této zkušenosti ani zákusek, ale vyzkoušet se má vše ☺ ♥ ☺ Helenko do nákypu jsem dala ještě sýr a byl vynikající .

      Vymazat
  4. Marti, kdysi jsem občas cuketu dostala a tak jsem dělala z cukety buchtu, takovou jako čokoládovou - ale poslední dobou přísun vyschl a tak si u tebe o ní jen čtu. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, buchtu jsem z cukety také pekla a také z červené řepy ☺ Měj pohodové dny ♥

      Vymazat
  5. Marti, díky za tento článek. O té limonádě jsi to napsala dobře, takový názor oceňuji. Mám dojem, že zájem o levanduli je takovou "módní" vlnou. Kdysi jsem to viděla v Provence, to se u nás ještě nepěstovala. Teď každý jede na levandulové vlně, dobře, chápu nasušit, dát do pytlíčků, ale nemusím nutně dělat limonádu nebo zákusky. 'Takže ti majitelé jistě využívají zájmu o svůj produkt a každý chce vydělat.
    Cuketa je také zajímavá. Jsou lidé, kteří cuketu milují a ti, kteří ji odmítají. Důležité je, s jakou cuketou se poprvé setkáš. Správná je, jak píšeš v úvodu mladá cuketa. Ta je chutná a když pěstitelé někomu dají, a rádi, přerostlé staré cukety, lidem to pak znechutí. Já pro sebe něco z cuket udělám, ale jinak to je jak v komentáři od Járy: přítel cuketu nechce ani vidět, toho nenalákáš.
    Ať se daří a jíme to, co nám chutná. 👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, na to móře levandulové se chystám s dcerou, tak podívat se , pokochat horami, přinést si kytičku do pokoje. My dvě si určitě jejich dobroty odpustíme a na kávu se zastavíme třeba u přehrady ☺Ano, ať se všem daří a jí každý co mu chutná. ☺ Do toho cuketového nákypu dávám ještě sýr nastrouhaný, momentálně to byla niva.

      Vymazat
  6. Marti, také mám recept na cuketový nákyp a máme ho rádi oba. Na zahradě je nemám, nedaří se mi je vypěstovat, tak je kupuji na trhu ebo dostanu od bráchy. Měj se hezky, pá 😊😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, nákyp je výborný, přidávám ještě sýr. Už jsem jej do receptu dopsala ☺

      Vymazat
  7. Taky občas z cukety něco udělám a ani manžel s tím problém nemá.
    Vůni levandule mám ráda, ale jen jako dekorativní prvek a nebo ušitou voničku. O limonádu, či cukr jsem se nikdy nepokoušela. Byť mi levandule voní, tak na jazyku by mi ta vůně vadila.
    Tvoje recepty jsou zajímavé, takže asi zkusím.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj Marti, i u nás jedou cukety... Nejvíc oblíbené jsou pečené plněné mletým masem a nebo jen nakrájené na kolečka dát na pečící papír a posypat strouhaným sýrem a grilovacím kořením. To je moje častá letní večeře. Levandulovou limonádu dělám, ale dávám levandule jen trošku a hodně citrónů, pak je výborná s ledem. Když se dá levandule více, chutná to jako aviváž :o). Lenka

    OdpovědětVymazat
  9. U nás se cuketa moc nepoužívá, ale ten nákyp se mi líbí. Tak s tím možná začnu, díky!
    Zdraví Marie

    OdpovědětVymazat

" DÍTĚ ŠKOLOU POVINNÉ ... "

Dnešní příspěvek je opět trochu o vzpomínání na školu a vůbec na učení, kterého se nezbavíme jak říkávala naše babi nikdy. Vstupem do školy ...