čtvrtek 8. srpna 2024

"VALTICE - LEDNICE"

Uznávám, že mě dost dlouho trvalo, než jsem se dokopala k napsání dnešního příspěvku. Vlastně to má být pokračování našeho seniorského klubového výletu na jižní Moravu. K jižní Moravě mě vážou vzpomínky na dětství a dospívání, ne vždy pozitivní. Jsou už dávno zasunuté v mé minulosti. Myslet a vzpomínat se má pozitivně a jak by naše babi řekla: "Co tě nezabilo, to tě posílilo" a měla babi pravdu.   Po prohlídce Valtického zámeckého sklípku spojenou s degustací vína jsme měli osobní volno s doporučením poobědvat a pokud zbyla chvilka prohlédnout si co nás ve Valticích zaujme. Naši partu zaujala Pizzerie, bylo příšerné vedro, chtělo to ochladit se ve stínu,odpočinout si a nabrat síly na Lednický areál. Mezi námi, zdekovali jsme se nenápadně, neboť další faux-pas našich kostelních bab bych už zažít nechtěla, kdopak ví co by se jim hodilo nyní v restauraci. Jen tak pro připomenutí jejich snahu ve sklípku sloupnout mince tam turisty vtisknuté do stěn - (chtěla jsem plácnout trekovou holí - dvě naše svaté "bábi princmetálové" po rukách. Nepokradneš se říká a ony se bez uzardění snažily prašule odloupnout ze stěny jak Jeníček s Mařenkou perníček. Tož to je pěkné, svaté jen naoko a jak je příležitost tak lup, šup. Být tak vedoucí zájezdu, hambou se propadnu. Počkala jsem až odejdou a tím pádem jim ten "lup" překazila ☺kamarádka jen zírala ...)Po občerstvení jsme se vydali prohlédnout upravené Valtické historické náměstí. Při takových jednodenních zájezdech není moc času, osobně jsem se tohoto zájezdu víceméně zúčastnila z nostalgie. Valticko - Lednický areál mám z dřívějška prochozený. Ve zbytku času po obědě jsme se prošli krásně upraveným historickým náměstím.

Fotografie a text níže je čerpán ze zdroje:
Historické jádro města je chráněno jako městská památková zóna. Okolní Lednicko-valtický areál je krajinnou památkovou zónou.[6] Valtický zámek byl až do roku 1945 sídlem knížecího rodu Lichtenštejnů. Po celý středověk i novověk až do roku 1920 bylo město součástí Dolních Rakous  Více se dočtete o Valticících zde viz. zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Valtice
Konečně v Lednici, určitě vám to bylo jasné při pohledu na fotografii, ano je to známý minaret. Bohužel, až k němu jsem nedošla z výše již zmíněných časových důvodů, foceno z dálky od zámku. Po nedávné výměně kolenních kloubů bych ty schody nedala, pokud ano, pak už ne prohlídku zámku. Na tu jsem se moc těšila.                                                                                                                                                          Opět něco málo ze zdroje :Ve stylu maurské archtitektury postavil architekt Josef Hardmuth na přelomu 18. a 19. století tuto pro Evropu neobvyklou stavbu. Sály Minaretu dřív sloužili Lichtenštejnům jako místo sbírky orientálních předmětů. Ty bohužel dnes nejsou přístupné, ale z nejvyšší galerie se můžete za jasného počasí kochat úžasnou vyhlídkou do krajiny. Prý lze spatřit i věž Svatoštěpánského dómu ve Vídni. Nejdřív však budete muset pokořit 302 schodů abyste se dostali do výšky necelých 60 metrů.Věž ze které běžně svolávají muslimští duchovní davy k motlitbě najdete i v lednickém parku. V islámských zemích bývá součástí mešity, u nás stojí samostatně. Pověst praví, že minaret byl postaven natruc poddaným, kteří se nemohli shodnout na umístění kostela. Alois Josef I. z Lichtenštejna tedy rozhodl o stavbě mešity s minaretem. Možná kvůli nestabilnímu podloží obdivujeme jen minaret.
Překvapilo mě, kolik našich účastníků zájezdu komentovanou prohlídku zámku nakonec vzdalo. Vstupné až tak vysoké nebylo a v porovnáním se vstupným, které oni zaplatili na výstavě soch z písku se jednalo o 100,- Kč. Někdy se podivuji při takových hromadných zájezdech za co jsou schopni vydat peníze a za co ne. No každý dle svého, ale na blbinky v podobě pouťových stánků a obsahu v nich neužije. Nevím jak jste na tom vy. V zámeckých interiérech bylo příjemně, průvodkyně sečtělá. Venku stále panovalo úmorné vedro. Byla nás doslova hrstka, ale byli jsme spokojeni jak s výkladem, tak se skvosty jenž nám byly nabízeny k shlédnutí. Dokonce v posledním tanečním salonku nám zahrál hudebník několik skladeb, které se tam dříve hrály.
Opět něco málo ze zdroje :První zmínky o vesnici zvané Lednice nacházíme již v roce 1222. V té době nechávají vladykové Adamar a Lipert postavit tvrz, která má střežit přechod přes řeku. O sto let později se tato stavba stává majetkem rodu Lichtenštejnů a zůstává jím až do roku 1945, kdy je znárodněna. V 16. století se z tvrze stává reprezentativní zámek Lichtenštejnů. Tento šlechtický rod, v čele s Karlem z Lichtenštejna a jeho synem Karlem Eusebiem, byl pro Lednici a její okolí velkým přínosem. Karel Eusebius z Lichtenštejna se během svého života velmi zasadil o zvelebení Lednicko-valtického panství. Na svůj dvůr zval významné řemeslné mistry, kašnáře, architekty i umělce té doby, za které vyplácel nemalé peníze.
K mé spokojenosti přispělo delší zastavení v sále zámecké knihovny, kde jsou tyto nádherné schody vyřezané z jednoho stromu, Další obdobné jsou ve Vizovickém zámku, kde jsem ještě nebyla.

Od konce 18. století do poloviny století 19. vznikaly v okolí zámku nádherné romantické stavby umístěné především v zámeckém parku. Byl také vytvořen zámecký rybník s 15 ostrůvky, zabírající plochu 24 hektarů. V polovině 19. století přestavěl architekt Jiří Wingelmüller interiéry i exteriéry zámku do dnešní podoby. Dal mu jedinečnou anglicko-novogotickou tvář

Naše malá skupinka zájemců o komentovanou prohlídku stihla ještě menší procházku parkem a pak už jsme zamířili k autobusu. Spokojení, řádně unavení jsme se vraceli k domovu. V autobusu jsme se opět dozvěděli spousty zajímavostí a postřehů. Většina ze zbylé části naší výpravy absolvovala výstavu soch z písku. Kdo by se z vás vypravil do Lednice, může sochy shlédnout do října 2024. Informace najdete zde - viz. zdroj:kudyznudy.cz/akce/pisecny-svet Pokud jste dočetli až sem, přeji vám pohodový nastávající víkend prožitý ve zdraví, možná i u vás dojde k výletování. Tento týden jsem s kamarádkou jeden podnikla a to k Levandulovému moři v podhúří našich Beskyd, ale o tom až příště☺



27 komentářů:

  1. Marti, to je moc hezký článek i fotografie. V těchto místech jsme byli v časech, kdy byli kluci ještě malí a moc se nám tam líbilo. Překvapilo mě chování těch dvou bab, které loupaly ze stěn mince. To normální slušný člověk prostě nepochopí, jak se někdo může tak chovat. Zámek je u nitro nádherný a podobně schodiště je i na Sychrově, jen tam není z jednoho kusu dřeva, ale vyřezávané a pak sestavené. Díky za krásný článek a těším se na další. Měj se hezky .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, nešlo vše projít co bych chtěla,půl den nestačil. Byla jsem ráda i za něj. ☺

      Vymazat
  2. Marti, za ty nenechavé baby bych se také styděla, a to tak, že hodně. Asi bych si neodpustila komentář. Lednický zámek i areál jsme také kdysi navštívili a líbilo se nám tam moc, zdravím, pá 😉😏

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, řekla jsem si, že mě nestojí za to se s nimi pouštět do křížku a kazit si výlet. Ta jedna byla má sousedka. ☻ ☺

      Vymazat
  3. Nevěřila bych,že je to možný,báby měly ruce nenechavý.Stydět by se měly.Areál je krásný,kdysi jsem tu byla na zájezdu od práce,ale to jsem byla ještě hodně mladá a už si nepamatuji,jak to tam vypadalo.Fotografie jsou krásné a zajímavé čtení.
    Marti,hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, za našeho mládí bylo plno zájezdů a také zážitků. To už bych vrátit zpět nechtěla, ale zdravé nožky to jo. ☺ To bych toho oběhla více.☺

      Vymazat
  4. Marti, velmi pozorně jsem si přečetla o místech, které docela dobře znám. Byli jsme jak v zámku Valtice, v Lednici i na minaretu, to je tak krásná procházka. To, co popisuješ s těmi lidmi, je také jedním z důvodů, že já už na společné zájezdy nejezdím. Já vím, někdo by se nikam nedostal a tohle je možnost. Takové lidi nezměníš, možná už pracuje nějaká demence, i když se to nezdá a tak my (zatím) jezdíme ve dvou a tak mi to vyhovuje nejvíce. Já vím, někdo řekne, že jsme ochuzeni o kolektiv, ale stejně mám zkušenost, že spousta lidí na prohlídku nejde a lituje peněz, je to vlastně nebaví, ale že utratí za blbosti je jiná věc. Já jsem to přečetla celé, to schodiště si vždy ráda prohlédnu, ale při minulé návštěvě Lednice mě stihnul nepěkný sluneční exem.
    Přeji klidný a příjemný víkend. 😃

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, případ našeho zájezdu, jeli tak daleko a pak nechtěli dát korunky za vstupné a vrhli se na kolem stojící stánky. Nepochopím, nemusím za každou cenu mrhat penězmi, ale jak už jedu za historií, tak s nějakou útratou počítám ☺

      Vymazat
  5. Lydie
    Pěkný článek. V Lednici jsme byli v roce před covidem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lydie, určitě jste měli více času na poznání. ☺

      Vymazat
  6. Marti hezký článek a pěkně napsáno. Byli jsme s přítelem loni v Lednici, navštívili i Minaret. Jeli jsme tam loďkou. Zámek v Lednici je překrásný. Babky nenechavé. Třeba chtěly vyzkoušet, zda mince drží ... 😁🤣

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mirijam, spíš než vystup po těch hrubo schodech na Minaret nás odradilo vedro, které panovalo a čas. I tak jsem byla spokojená s výletem ☺

      Vymazat
  7. Marti, krásné fotky i povídání. Připomněla jsi mi jednu naší dávnou dovolenou v tomto krásném místě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, ráda se kochám u Tebe na blogu Tvými fotoreportážemi z výletů po naší krásné zemi. ☺

      Vymazat
  8. Krásný výlet. Ve Valticích jsme byli se syny dost dávno, bylo tam i tehdy krásně, díky za připomenutí a hezkou "reportáž".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ruženko, taky jsem tam byla před mnoha léty a nyní jsem si tam z nostalgie zavzpomínala. ☺

      Vymazat
  9. Krásné místo, ve kterém jsem nikdy nebyla, ale jednou to určitě napravím :). Moc se mi líbí ty schody!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janinko, mlaďoško ☺Ty máš ještě mnohé před sebou ...☺

      Vymazat
  10. Moc krásné! Já tam nikdy nebyla - bohužel. Také mám moc ráda knihovny, tam by se mi líbilo.
    Zdraví Marie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, hned jsem si tam vybrala místo v té knihovně, kde bych sedávala ☺

      Vymazat
  11. V Lednici jsem byla na kole :-). Byla jsem na návštěvě u přítelkyně z Břeclavi, půjčila mi kolo od sousedky a jely jsme. Absolvovaly jsme jen jeden prohlídkový okruh, prošly se parkem....prostě co se dalo v odpoledním čase zvládnout. Líbil se mi ten výlet.
    Hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, já tam vše projezdila na mopedu BEZ ŘIDIČÁKU ☺, jo byla to léta a pobyt bezstarostný ☺

      Vymazat
  12. Tam je krásně. Škoda že manžel vždycky řekne to svoje tam už jsem byl...

    OdpovědětVymazat
  13. Zřejmě Tvůj muž bude dvojče mého muže Renatko ☺Proto jsem jela na zájezd byť jednodenní. ☺

    OdpovědětVymazat
  14. Mám ráda Tvé fotky a tyhle nejsou výjimkou.

    OdpovědětVymazat
  15. Krásné fotky!! Tato místa mi byla kdysi "důvěrně" známá, ale to už je dávno (jako mnohé). Přeji krásný den.

    OdpovědětVymazat
  16. Valtice i Lednice, místa mně známá, pobyla jsem tam několikrát, krásný kraj. :-)

    OdpovědětVymazat

"OHEŇ A VODA"

 Stále častěji si uvědomuji moudra pronesená naší babi. Občas jako dítě a později už coby dospělá jsem se tomu v duchu usmívala a říkala si,...