čtvrtek 15. října 2020

" KNIHY"

 

 Ještěže ty knihy máme, řekla jsem si nedávno a začetla se do jedné, na kterou jsem dostala tip na jednom blogu, nevím už na kterém to bylo, ale děkuji za něj. Sága rodu Reissových se četla jedním dechem.

Spisovatelka Hana Parkánová Whitton v ní představuje českou obrozeneckou společnost na konci 18 a začátku 19. století. Je to má oblíbená spisovatelka a pokud i vy rádi čtete knížky z historie, či současnosti, zkuste některou z jejich knih. Já se chystám na jednu knihu ze současnosti s názvem přímo vybízejícím... "Jak si neudělat z domova cirkus jako na Piccadily". U dobré knihy se mě daří aspoň na chvilku nevnímat okolí.V poslední době mě nějak častěji dochází dech, mohu zcela otevřeně zde napsat, že vývojem situace kolem, čím dál častěji, většinou za to může ubohost okolí svým chováním i postojem. Mířím tím do výšin i nížin všech spoluobčanů, včetně těch, kteří se snaží jakoukoliv situaci využít pro své další uplatnění. Fascinují mě nejen svými názory, ale i chováním v daných situacích a věřte, že nyní již nenarážím na chování volební komise o které jsem psala v předešlém článku. Od výšin přejdu do nížin a zmíním se o kontrole při vstupu do nemocnice, kde jsem byla na vyšetření. Skupinka tří děvčat, která měla měřit teplotu při vstupu a dbát na to, aby ten kdo projde měl nejen roušku, či respirátor, ale také použil desinfekci. Tak leda houby s octem, bavily se a lidé kolem je nezajímali. Nádech a výdech, se nekonal, pádila jsem dál tam i ven, abych byla co nejdříve z nemocnice venku. Nadechla jsem se až kousek dál, při tom pomyslnném nadechnutí si vždy představím jednu ze soch v Sochařském parku v Těrlicku - Hradišti, jenž jsme nedávno navštívili, má název "PRŮŘEZ LIDSKÝM ORGANISMEM" - kamínky na jedné straně vlepené směrem dovnitř představují nádech a ty druhé, lepené směrem ven - výdech. Při své předtavě vím, že to chce silný nádech (vdechujeme kamínky - negativ a při výdechu opět silném se negativu - kamínků zbavujeme, jde to ztěžka jak je vidno, otvor pro výdech negativů je malý). Občas to pomáhá ...

Druhou knihou, která mě zaujala snad ještě více byl Šikmý kostel od Karin Lednické. Možná o to více, že je to z okolí, měla jsem možnost historii o ztraceném městě slyšet z více pramenů. Jednak od regionální historičky paní Kolkové, která představuje studnici moudrosti a několikrát nám přednášela v našem klubu seniorů, kam jsem ji díky možnostem ve výběru přednášek pozvala. Pak také díky své bývalé kolegyně, která si zbylé části ztraceného města pamatovala ze svého dětství z vyprávění rodiny. Několikrát jsme kolem projížděly služebně a Sylva, tak se kolegyně jmenuje se dala do vyprávění. To jsem vždy chtěla vybídnout řidiče, ať zastaví a my se společně se Sylvou projdeme. Bohužel nás vždy tlačil čas. 

Tamní pastevecká vesnice, získala díky těžbě uhlí nenadálý rozkvět, aby později díky tomuto bohatství o století zanikla. Dnes tam zůstal stát pouze jen starý "Šikmý kostel" svatého Petra z Alkantary, je to kulturní památka, přezdívaný často Česká Pisa. Více se dočtete v dostupných pramenech. V roce 2016 jsme tam projížděli s naším nejmladším vnukem a měli jsme štěstí na jednoho staršího pána, který se snámi zastavil a vyprávěl historii kostela, který stával dříve na kopečku a děti kolem jezdily na sáňkách dolů. Vlivem důlní těžby se propadl o 37 metrů, nyní stojí díky památkářůmna a velké rekonstrukci a je opravdu na šikmo. Při  pobytu uvnitř máte pocit, že se nakláníte na stranu, ale omyl je pravdou, stojíte na rovné podlaze.
Tak ještě pár snímečků Česká Pisa z roku 2016



Všem vám přeji pohodové dny prožité ve zdraví a pokud bude potřeba, tak velký nádech a ještě větší výdech. Mě to většinou pomůže





29 komentářů:

  1. Milá Marti, je to náhoda, asi. Před chvilkou jsem se bavila se sousedem, který mi vyprávěl o tom, že si koupil knihu o kostele na Karvinsku a je prý to velmi zajímavé. A Ty nyní o ní píšeš. Já bych měla zájem spíše o knihu Jak si neudělat z domu cirkus... Je fajn, že doporučuje knihy, které Tě oslovily. Zkusím si je někde půjčit. Díky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, to jsi mě moc potěšila s tím sousedem a stejnou knihou. My si vždy knihy v knihovně vybereme přes počítač doma a pak odešleme rezervaci. Knihovnice nám mailem oznámí, kdy jsou knihy připravené. Je to pro nás výhodnější než se tam nyní zdržovat výběrem.☺

      Vymazat
  2. Já jsem zaregistrovala tento kostel myslím v "Toulavce".Úplně mi to připomíná naši situaci...velký rozkvět města v 70letech a teď tady bude mrtvé město.Zavřely se všechny šachty i kombinát(kruté emisní poplatky).
    Přeji Tobě i manželovi krásný víkend ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evičko, máš pravdu o kostelu byl pořad v Toulavce.☺

      Vymazat
  3. Marti v našem krajském ÚL máme šikmý kostel vychýlený o 2 metry a to díky náletu koncem války. Nakloněná je věž.Uvnitř je vše v pořádku. Marti, opatruj se, doufám, že vše brzy skončí a přeji Tobě a Tvé rodině hlavně zdraví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeničko, moc zdravím a děkuji za návštěvu. Také tvé rodině přeji zdraví.☺

      Vymazat
  4. To jsem nevěděla že mají i v Česku nějakou šikmou stavbu a ještě se jí říká Česká Pisa !
    Ta zdejší je proslavená na celém světě, ono je krásné celé náměstí ( jmenuje se Náměstí zázraků) , ale všechny nejvíc přitahuje právě ta “nepovedená” šikmá věž . Vychyluje se od osy skoro 4 metry.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, vidíš, máme a dokonce chráněnou památku.☺

      Vymazat
  5. Marti, přiznám se, že neznám ani jednu z autorek a tím pádem nemám potuchy o šikmém kostelu. Vím o šikmém kostela v Ústí nad Labem.
    V Pise jsem byla dvakrát.
    Pokud se nám ještě někdy podaří zavítat tam k vám, určitě se na kostek zajedeme podívat. 👍
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, paní Hana Whitton píše moc krásně, četla jsem od ní iknihu pojednávající o historii Českého Krumlova. Nevím, jak se kniha jmenovala, snad ji dohledám v záznamech knihovny o mých výpůjčkách. Po přečtení jsme Český Krumlov navštívili a bylo to moc příjemné chodit místy, které popisovala ve spojení s životem kdysi. Při psaní této knihy se ubytovala v místě, tuším, že jí byl nápomocný tehdejší kastelán.☺

      Vymazat
  6. Teď je ta správná doba na čtení, zahrabat se pod deku, dát si něco dobrého a začíst se do zajímavé knížky. Šikmý kostel si nedávno koupila moje kamarádka, ale já jsem ji zatím nečetla. Díky za tipy ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nedočkavě čekám na knihy předem rezervované v knihovně. Zřejmě si ještě pár přiobjednám, co kdyby knihovnu zavřeli.☺

      Vymazat
  7. Hezké knížky sis vybrala. S tou návštěvou nemocnice jsi mě "dostala". Pak se diví, jak rychle se to svinstvo šíří. Jinak také mám hezkou knížku s názvem Krajina skal, povídání o Lužických horách. Jen manžel mě ve čtení předběhl. Nevadí, pak se do ní také začtu. Krásné a pohodový víkend Ti přeji, hlavně ve zdraví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemocnicím se raději vyhnout, já tam byla na EKG, mám achikardii a tak se mě zdálo EKG po roce raději absolvovat. Krajina skal bude určitě pohodové počtení. My již knihy nekupujeme, malý byt a knih plno, raději chodíme do knihovny, občas i doporučím knihovně zakoupit zajímavý titul. Pokud jej schválí, mohu si zapůjčit.☺

      Vymazat
    2. Opravuji, patří srdeční aritmie☺

      Vymazat
  8. Knihy byly odjakživa útěchou mého života. Od dětství jsem četla co mi přišlo pod ruku,
    muset později jsem si vybírala, když nebylo tolik času. Snad nebudu muset jít k doktorce, natož do nemocnice...

    OdpovědětVymazat
  9. Netušila som že aj v Čechách je "šikmá veža". Je zaujímavé, koľko stavieb takto našikmo stojí a zrútenie im nehrozí! V tomto upršanom počasí plnom korony je fakt najlepšie zaliezť kamsi do kúta a čítať dobrú knihu. Iné sa moc robiť nedá...🌞

    OdpovědětVymazat
  10. Marti, dobře sis vybrala. Hanu Whitton čtu moc ráda. Všechny její knihy se čtou jedním dechem.
    O šikmém kostelu jsem se asi dozvěděla také v Toulavce. Už si přesně nevzpomínám.
    Přeji pohodové podzimní dny. ☺

    OdpovědětVymazat
  11. Zrovna včera jsem v novinách zahlédla přebal knihy Šikmý kostel. Jdu se podívat, co tam o knize píšou.😊
    Přeji krásný a pohodový večer.😊

    OdpovědětVymazat
  12. Ruženko, darmo se neříká - kniha přítel člověka.Lásku ke knihám u mě podpořily dvě paní učitelky a to paní Pokorná a Spudilová.☺

    OdpovědětVymazat
  13. Věrko - Latryno,okolí mého bydliště Karvinsko má mnoho zajímavých míst za povšimnutí.☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rada by som tie miesta navštívila ale bohužiaľ : korona a moje zdravie to nedovolia.
      Takže mi ostáva iba strýček Googl 😎

      Vymazat
  14. Jarmilko, vím, že jsi velká čtenářka všeobecně.☺

    OdpovědětVymazat
  15. Emo, přeji i tobě pohodové dny, třeba zrovna u dobré knihy.☺

    OdpovědětVymazat
  16. Teď je ta správná doba na čtení. Uvařit si čaj, zapálit svíčku v aroma lampě zabalit se do deky a s mým pejskem vedle sebe, se začíst do dobré knížky. Není nic lepšího. ☺

    OdpovědětVymazat
  17. Ani jednu knihu neznám, ale ta romantika nevypadá špatně :-)

    OdpovědětVymazat
  18. Zdravím tě na tvém blogu a pročítám článek za článkem. Jsem ráda, že funguješ a tvůj různorodý blog mě baví. Jen nemůžu přijít na to, jak u článku "Konečně sluníčko" komentovat. Nevím kam kliknout. Ale článek se mi líbil, jako ostatně předešlé, takže si počkám, až třeba další čtenáři u toho článku "prošťouchnou" komentovací kanál ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kitty, už je vše v pořádku já klikla omylem na špatný kolečko u komentářů☺ Díky za upozornění a také za návštěvu.☺

      Vymazat
  19. Ráda jsem zašla a zjistila jsem, že komentář u tebe lze přidat, když kliknu na kolečko "refreš", aktualizaci článku. Už budu vědět. Měj se fajn a užívej si posledních barev podzimu, navzdory nervům této doby ☺

    OdpovědětVymazat